Hi han 4 habilitats lingüístiques:
LLEGIR: és el procés mitjançant el qual es comprèn un text.
- Isabel solé (1992): Llegir és un procés actiu, perquè qui llegeix ha de construïr el significat del text, és a dir, el significat que l'autor va voler donar-li. Sinó que és una construcció propia que implica el text, els coneixements prèvis del lector i els objectius amb què s'enfronta l'autor.
- Llegir és aconseguir un objectiu, ja que sempre llegim per un motiu. Hem de tenir present:
1.
L'objectiu
és el que marca la lectura.
2.
Els objectius poden ser molts i molts variats (plaer, buscar
informació,
aprendre...).
aprendre...).
3.
L'objectiu determina el tipus de lectura, les estratègies i el
control sovint
inconscient.
inconscient.
que
fem sobre la lectura.
- Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. Qui llegeix ha de fer-se seu el text, relacionant-lo amb allò que ja sap. A més a més ha d'adaptar-se al text, transformant els seus coneixements previs en funció de les aportacions del text.
- Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència contínuo.(*Inferència: Habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta (context) , és a dir,"superar llacunes". És sinònim de deduir.)
Qui llegeix formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentre va llegint. Això, ho fa a partir d'alguns elements del text i, també, en funció dels coneixements previs que té. A mesura que va llegint va vertificant o refutant les hipòtesis inicials i en va creant de noves.
ESCRIURE: Procés
a través del qual es produeix un text
escrit significatiu. Va
molt més enllà de posar lletres en un paper. Hem de tenir en compte
els aspectes formals com: la caligrafia, la relació so-grafia, i la
distribució en l'espai i els aspectes lingüístics (gramàtica,
fonètica, semàntica, morfologia, etc). També hem de tenir en
compte els aspectes discursius (procés de composició del text,
característiqueso propietats d'un text: coherència,
cohesió, correcció, adequació, estil, etc. I
la tipologia textual: diescriptiu, narratiu,etc.)
PARLAR: Expressar el
nostre pensament mitjançant
el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i
adequació a la situació comunicativa.
ESCOLTAR: Significa
comprendre un missatge a partir d'enjegar un procés cognitiu de
construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o discurs
pronunciat oralment.
Demana un paper actiu i participatiu, respecte per l'emissor i les seves idees. Intentar ser objectiu per intentar entendre què ens vol dir l'altre. Descobrir els objectius/propòsits de l'orador.
Com
hem pogut observar, les habilitats lingüístiques són escencials
per a comunicar-nos. Sense elles no existiria la comunicació. Són
molt presents en la nostra vida, és a dir, en el nostre dia a dia i,
per tant, són imprescindibles des de que naixem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada